ТРЕКИ РАЗВИТИЯ ВОСПИТАНИЯ В ПОСТСОВЕТСКОЙ РОССИИ: ЦЕННОСТИ, ЦЕЛИ, ПРОГРАММЫ, ИНСТИТУТЫ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 3. С. 81–86. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 3. P. 81–86. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 37.0

ТРЕКИ РАЗВИТИЯ ВОСПИТАНИЯ В ПОСТСОВЕТСКОЙ РОССИИ: ЦЕННОСТИ, ЦЕЛИ, ПРОГРАММЫ, ИНСТИТУТЫ
Марина Руслановна Мирошкина

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, marinamiroshkina@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-2291-1174

Аннотация. В статье представлен ретроспективный анализ фундаментальных оснований, целевых установок, практического содержания государственных программ воспитания в Российской Федерации в период 1999–2022 гг., понятие «трек развития воспитания» рассмотрено в контексте совместного движения педагогов, их воспитанников, родителей и других значимых взрослых по определенному маршруту программы воспитания и «следа», который реализация программы оставляет в социальном сознании и социальном опыте как самого ребенка, так и взрослого, участвующих в реализации программы; обобщенный результат реализации программы воспитания представлен как след, оставленный в коллективном социальном опыте подрастающего поколения. Формирование индивидуального образа будущего своей страны и своего места в нем представлено через результаты.

Определяя ключевые треки развития социальной и культурной компетентности личности, педагог находит пути понимания ценностей и смыслов, приобретения навыков заботы и ответственности в межпоколенческих семейных и общественных отношениях, участвует в формировании опыта ответственного гражданства. На этом пути выстраивается обретение ребенком индивидуального образа будущего своей страны и своего места в ней. В данной системе фиксируется индивидуальный и групповой результаты деятельности детского общественного объединения. Это понимание может стать фокусом инновационного подхода в оценке результатов деятельности всего детского общественного движения России.

Ключевые слова: воспитание, трек развития воспитания, программа воспитания, «трек развития воспитания»

Для цитирования: Мирошкина М.Р.Треки развития воспитания в постсоветской России: ценности, цели, программы, институты // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 3.
С. 81-86.

Original article

TRACKS FOR THE DEVELOPMENT OF EDUCATION IN POST-SOVIET RUSSIA: VALUES, GOALS, PROGRAMS, INSTITUTIONS
Marina R. Miroshkina

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia,

marinamiroshkina@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-2291-1174

Abstract. The article presents a retrospective analysis of the fundamental foundations, targets, and practical content of state education programs in the Russian Federation in the period of 1999-2022. The concept of «track of education development» is considered in the context of the joint movement of teachers, their pupils, parents and other significant adults along a certain route of the education program and the «trace» that the implementation of the program leaves in the social consciousness and social experience of both the child and the adult involved in the implementation of the program; the generalized result of the implementation of the education program is presented as a trace left in the collective social experience of the younger generation. The formation of an individual image of the future of their country and their place in it is presented through the results.

Defining the key tracks of the development of social and cultural competence of the individual, the teacher finds ways to understand values and meanings, acquire skills of caring and responsibility in intergenerational family and social relations, participates in the formation of the experience of responsible citizenship. On this path, the child’s acquisition of an individual image of the future of his country and his place in it is built. In this system, the individual and group results of the activities of the children’s public association are recorded. This understanding can become the focus of an innovative approach in assessing the results of the activities of the entire children’s social movement in Russia.

Key words: education, education development track, education program, “education development track”

For citation: Miroshkina M.R.Tracks for the development of education in post-soviet Russia: values, goals, programs, institutions // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 3. P. 81–86.

Информация об авторе

М.Р. Мирошкина – доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

M.R. Miroshkina – Doctor of Pedagogy, Professor of the Chair of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 02.09.2023; одобрена после рецензирования 23.09.2023; принята к публикации 26.09.2023. 
The article was submitted 02.09.2023; approved after reviewing 23.09.2023; accepted for publication 26.09.2023.