ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И ИСТОРИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ ПОДРОСТКОВ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 3. С. 146–152. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 3. P. 146–152. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 159.9:37.048.45

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И ИСТОРИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО САМООПРЕДЕЛЕНИЯ ПОДРОСТКОВ
Татьяна Васильевна Двараковская1,2

1МОУ СОШ № 17, Орехово-Зуево, Россия, kafedra.pedfak@mail.ru
2Владимирский государственный университет, Россия

Аннотация. В статье представлены результаты проведенного теоретического исследования. Обоснована актуальность изучения профессионального самоопределения. Уточнено и конкретизировано понятие профессионального самоопределения подростка, которое можно трактовать как процесс, направленный на самопознание и саморазвитие с целью выработки и дифференциации собственного отношения к различным видам труда, избирательности профессионального выбора в самореализации и социализации детей от 12-14 до 15-17 лет.

В контексте исторического развития изучены фундаментальные и современные работы по теме с определением основных подходов (системный, личностный) к профессиональному самоопределению в психолого-педагогической науке. Системный подход существенно влияет на интеграцию различных компонентов образовательной системы, позволяющих более эффективно сделать профессиональный выбор и достоверный прогноз по профессиональному самоопределению подростков. Личностный подход к профессиональному самоопределению подростков направлен на выявление у каждого индивида интересов, склонностей и способностей, которые соответствуют качествам, необходимым в выбранной профессии.

Выявлена специфика развития профессионального самоопределения, которая заключается в личностном отношении и предрасположенности подростков к определенным видам профессий; создании необходимых условий для формирования осознанного выбора на основе диагностики компетенций, собственных интересов и оказания своевременной помощи в выборе профессии.

Представлены некоторые результаты проведенного пилотного исследования в г.о. Орехово-Зуево Московской области по профессиональному самоопределению подростков.

Ключевые слова: профессия, выбор, самоопределение, теоретические основы, история, психологи, педагоги, обучающиеся

Для цитирования: Двараковская Т.В. Теоретические и исторические основы профессионального самоопределения подростков // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 3.
С. 146-152.

Original article

THEORETICAL AND HISTORICAL FOUNDATIONS OF PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF ADOLESCENTS
Tatyana V. Dvarakovskaya1,2

1Municipal educational institution secondary school No. 17, Orekhovo-Zuevo, Russia, kafedra.pedfak@mail.ru  
2Vladimir State University, Russia

Abstract. The article presents the results of a theoretical study. The relevance of studying professional self-determination is substantiated. The concept of professional self-determination of a teenager has been clarified and specified, which can be interpreted as a process aimed at self-knowledge and self-development in order to develop and differentiate one’s own attitude to various types of work, selectivity of professional choice in self-realization and socialization of children from 12-14 to 15-17 years old.

In the context of historical development, fundamental and modern works on the topic have been studied, identifying the main approaches (systemic, personal) to professional self-determination in psychological and pedagogical science. The systematic approach significantly influences the integration of various components of the educational system, allowing for a more effective professional choice and a reliable forecast for the professional self-determination of adolescents. A personal approach to the professional self-determination of adolescents is aimed at identifying each individual’s interests, inclinations and abilities that correspond to the qualities required in the chosen profession.

The specificity of the development of professional self-determination which is in the personal attitude and predisposition of adolescents to certain types of professions; creating the necessary conditions for the formation of an informed choice based on the diagnosis of competencies, one’s own interests and the provision of timely assistance in choosing a profession has been identified.

Some results of a pilot study in the town of Orekhovo-Zuevo, Moscow region, on professional self-determination of adolescents are presented.

Keywords: profession, choice, self-determination, theoretical foundations, history, psychologists, teachers, students

For citation: Dvarakovskaya T.V. Theoretical and historical foundations of professional self-determination of adolescents // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 3. P. 146–152.

Информация об авторе

Т.В. Двараковская – педагог-психолог МОУ СОШ № 17, аспирант Владимирского государственного университета.

Information about the author

T.V. Dvarakovskaya – a teacher-psychologist of MOU SOSH Secondary School No. 17, a postgraduate student at Vladimir State University.

Статья поступила в редакцию 01.09.2023; одобрена после рецензирования 19.09.2023; принята к публикации 26.09.2023. 
The article was submitted 01.09.2023; approved after reviewing 19.09.2023; accepted for publication 26.09.2023.