СРАВНИТЕЛЬНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ МОТИВАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КАРЬЕРЫ СТУДЕНТОВ — ВЫПУСКНИКОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ И НЕПЕДАГОГИЧЕСКИХ КЛАССОВ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 2. С. 127–132. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 127–132. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК [37:331.548]:316.628

СРАВНИТЕЛЬНЫЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ МОТИВАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КАРЬЕРЫ СТУДЕНТОВ — ВЫПУСКНИКОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ И НЕПЕДАГОГИЧЕСКИХ КЛАССОВ

Галина Николаевна Скударева1, Мария Николаевна Усцева2 
1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия,
1skudarevagalina@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-5254-4948
2ustseva.maria@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-9940-2912

Аннотация. В условиях глобальной цифровизации всех сфер жизни у современных студентов меняются мотивы профессиональной деятельности, профессиональные ценности, представления о престижности профессии. В связи с этим изучение факторов мотивации профессиональной карьеры у студентов педагогического бакалавриата представляется особо актуальным, поскольку это может служить основой для разработки комплекса эффективных профориентационных мер. В статье рассматриваются сравнительные характеристики мотивации профессиональной карьеры выпускников педагогических и непедагогических классов. Исследование карьерных ориентаций среди студентов проводилось с помощью методики изучения мотивации профессиональной карьеры Э. Шейна (в адаптации В.Э. Винокуровой и В.А. Чикер). В исследовании принимали участие студенты — выпускники педагогических классов и непедагогических классов, обучающиеся на педагогическом направлении подготовки в ГОУ ВО МО «Государственный гуманитарно-технологический университет». Были получены следующие результаты: студенты — выпускники педагогических классов, которые имели допрофессиональную предметную, профильную подготовку к будущей педагогической деятельности, показали более высокие средние оценки по шкалам: профессиональная компетентность, служение, менеджмент, вызов, интеграция стилей жизни, предпринимательство. Студенты — выпускники непедагогических классов характеризуются более высокими отметками по показателям «стабильность места жительства» и «стабильность места работы».

Ключевые слова: мотивация, педагогический класс, студенты, карьерная ориентация

Для цитирования: Скударева Г.Н., Усцева М.Н. Сравнительные характеристики мотивации профессиональной карьеры студентов — выпускников педагогических и непедагогических классов // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 2. С. 127-132.

Original article 

COMPARATIVE CHARACTERISTICS OF MOTIVATION OF PROFESSIONAL CAREER OF GRADUATES OF PEDAGOGICAL AND NON-PEDAGOGICAL CLASSES

Galina N. Skudareva1, Mariia N. Ustseva2
1,2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia,
1skudarevagalina@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-5254-4948 
2ustseva.maria@yandex.ru,  https://orcid.org/0000-0001-9940-2912

Abstract. In the context of the global digitalization of all spheres of life, modern students are changing the motives of their professional activities, professional values, and ideas about the prestige of the profession. In this regard, the study of motivation factors for a professional career among students of a pedagogical bachelor’s degree seems especially relevant, since this can serve as the basis for the development of a set of effective career guidance measures. The article considers the comparative characteristics of the motivation of the professional career of graduates of pedagogical and non-pedagogical classes. The study of career orientation among students was carried out using the methodology of studying the motivation of the professional career by E. Shane (in the adaptation of V.E. Vinokurova and V.A. Chiker).

The study involved graduates-students of pedagogical classes and non-pedagogical classes, studying in the pedagogical direction of training at GOU VO MO «State University of Humanities and Technology». The following results were obtained: students — graduates of pedagogical classes who had pre-professional subject, specialized training for future pedagogical activities, showed higher average grades on scales: professional competence, ministry, management, challenge, integration of life styles, entrepreneurship. Students graduating from non-pedagogical classes are characterized by higher marks in terms of «stability of place of residence» and «stability of place of work»

Keywords: motivation, teaching class, students, career orientation

For citation: Skudareva G.N., Ustseva M.N. Comparative characteristics of motivation of professional career of graduates of pedagogical and non-pedagogical classes // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 127–132.

Информация об авторах

Г.Н. Скударева – ректор Государственного гуманитарно-технологического университета, кандидат педагогических наук, доцент, зав. кафедрой педагогики.

М.Н. Усцева – кандидат психологических наук, доцент кафедры педагогики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

G.N. Skudareva – Rector of State University of Humanities and Technology, Ph.D. of Pedagogy, Associate Professor, Head of the Chair of Pedagogy.

M.N. Ustseva – Ph.D. of Psychology, Associated Professor of the Chair of  Pedagogy of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 28.05.2023; одобрена после рецензирования 22.06.2023; принята к публикации 26.06.2023. 
The article was submitted 28.05.2023; approved after reviewing 22.06.2023; accepted for publication 26.06.2023.