ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЕТЕЙ С ОВЗ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 1. С. 90–98. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 1. P. 90–98. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК [37.016:811.111]:376

ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЕТЕЙ С ОВЗ

Мария Викторовна Овчинникова1, Елена Александровна Линева2
1,2Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия,
1mvovchinnikova@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-3242-3492
2ealineva@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1928-4026

Аннотация. В статье исследуются вопросы, связанные с особенностями обучения английскому языку детей с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ). Осмысляется неоцененность важности поиска различных путей и подходов к организации процесса обучения детей с ОВЗ. Устанавливается противоречие между возможностью выбора детьми с ОВЗ для изучения предмета «Иностранный (английский) язык» согласно ФГОС и отсутствием специализированных УМК по английскому языку для детей с ОВЗ в общеобразовательных организациях. В условиях ограниченного количества времени, наполняемости класса не все школьные учителя готовы тратить дополнительное время на подготовку к занятиям с детьми ОВЗ, особенно, если ребенок учится в общем классе, а не находится на домашнем обучении. Цель статьи состоит в том, чтобы показать один из возможных способов организации обучения ребенка с ОВЗ на основе методики Дж. Хармера. Конкретные задачи заключаются в определении роли современных компьютерных технологий в обучении детей с ОВЗ. Главное внимание уделяется проблеме организации обучения детей с особенностями здоровья, вопросам мотивации и благоприятного климата при изучении неродного языка, обучающего потенциала современных УМК, который, несмотря на многостороннее рассмотрение учёными-практиками, остаётся недооцененным с точки зрения важности внедрения в процесс обучения детей с ОВЗ. Согласно нашей гипотезе, применение методики Дж. Хармера может повысить эффективность организации уроков английского языка для детей с ОВЗ.

Ключевые слова: обучение, урок английского языка, дети с ОВЗ, методика Дж. Хармера

Для цитирования: Овчинникова М.В., Линева Е.А. Особенности обучения английскому языку детей с ОВЗ // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 1. С. 90–98.

Original article 

FEATURES OF ENGLISH LANGUAGE TEACHING TO CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS

Mariia V. Ovchinnikova1, Elena A. Lineva2

1,2State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia,
1mvovchinnikova@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-3242-3492
2ealineva@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1928-4026

Abstract. The article examines issues related to the peculiarities of English language teachingto children with disabilities. The undervalued importance of finding different ways and approaches to organizing the learning process for children with special needs is comprehended. A contradiction is established between the ability of children with disabilities to choose to study the English language subject according to the Federal State Educational Standard and the lack of specialized teaching materials in English for children with disabilities in general education organizations. Not all school teachers are willing to spend additional time preparing for classes with children with disabilities, especially if the child is studying in a general class and is not homeschooled. The purpose of the article is to show one of the possible ways to organize the education for a child with disabilities based on J. Harmer’s methodology. Specific tasks are to determine the role of modern computer technologies in the education of children with special needs. The main attention is paid to the problem of organizing education for children with special needs, issues of motivation and a favorable climate when learning a non-native language, and the teaching potential of modern educational complexes, which, despite multilateral consideration by scientists and practitioners, remains underestimated from the point of view of the importance of introducing children with disabilities into the learning process. According to our hypothesis, the use of J. Harmer’s methodology can increase the effectiveness of organizing English lessons for children with special needs.

Keywords: training, English lesson, children with special needs, J. Harmer’s technique

For citation: Ovchinnikova M.V., Lineva E.A. Features of english language teaching to children with special needs // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 1. P. 90–98.

Информация об авторах

М.В. Овчинникова– кандидат педагогических наук, доцент кафедры английской филологии и переводоведения Государственного гуманитарно-технологического университета.

Е.А. Линева– кандидат филологических наук, доцент кафедры английского языка Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

M.V. Ovchinnikova– Ph.D. of pedagogy, Associated Professor of the Chair of the English philology and translation, State University of Humanities and Technology.

E.A. Lineva– Ph.D. of philology, Associated Professor of the Chair of the English language, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 25.02.2024; одобрена после рецензирования 12.03.2024; принята к публикации 20.03.2024. 
The article was submitted 25.02.2024; approved after reviewing 12.03.2024; accepted for publication 20.03.2024.