ОБЩЕЕ НЕДОРАЗВИТИЕ РЕЧИ У ДОШКОЛЬНИКОВ: СИНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 1. С. 25–31. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 1. P. 25–31. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 373.2

ОБЩЕЕ НЕДОРАЗВИТИЕ РЕЧИ У ДОШКОЛЬНИКОВ: СИНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ПОДХОД

Ольга Александровна Галстян

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, konferens-ggtu@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3371-2181

Аннотация. В статье рассматривается преимущество использования синергетического подхода в работе с детьми, имеющими общее недоразвитие речи, в условиях дошкольных образовательных организаций. На основании приведенных данных обобщена речевая готовность детей к школьному обучению, которая предполагает развитие на определенном уровне звукопроизношения, грамматического строя речи, связной речи, фонематического слуха, речевого праксиса, мелкой моторики пальцев рук. Синергетический подход существенно упрощает и делает более эффективным образовательный процесс в детском саду. Спонтанное развитие речи у детей с ОНР происходит медленно и специфично, в результате чего различные части речевой системы длительное время остаются несформированными. Основы синергетического подхода исследованы в трудах видных психологов, нейрофизиологов, лингвистов, педагогов. Изучение научно-исторических источников позволяет говорить о том, что представления об ОНР исторически трансформировались, менялись, имели определенные периоды в своем историческом развитии. В результате исследования по использованию синергетического подхода удалось выявить основные противоречия и обобщить научные труды в данном аспекте, охарактеризовать проявления ОНР у дошкольников и ряд факторов, существенно влияющих на них, представить некоторые результаты опытно-экспериментальной работы, проведенной в Орехово-Зуевском городском округе Московской области. В практической экспериментальной деятельности участвовали дети подготовительных групп в количестве 122 человек. Сделан вывод о необходимости использовании синергетического подхода в работе с детьми с общим недоразвитием речи.

Ключевые слова: дошкольная образовательная организация, педагог, развитие речи, дошкольник, синергетический подход, исследование

Для цитирования: Галстян О.А. Общее недоразвитие речи у дошкольников: синергетический подход // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 1. С. 25–31.

Original article

GENERAL SPEECH UNDERDEVELOPMENT IN PRESCHOOL CHILDREN: A SYNERGIC APPROACH

Olga A. Galstyan

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, konferens-ggtu@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3371-2181

Abstract. The article considers the advantage of using a synergetic approach in working with children with general speech underdevelopment in preschool educational organizations. Based on the data presented, the speech readiness of children for school education is generalized, which involves the development at a certain level of sound pronunciation, grammatical structure of speech, coherent speech, phonemic hearing, speech praxis, and fine motor skills of the fingers. The synergetic approach significantly simplifies and makes the educational process in kindergarten more effective. Spontaneous speech development in children with GSU occurs slowly and specifically, as a result of which various parts of the speech system remain unformed for a long time. The foundations of the synergetic approach have been studied in the works of prominent psychologists, neurophysiologists, linguists, and teachers. The study of scientific and historical sources allows us to say that ideas about GSU have historically transformed, changed, and had certain periods in their historical development. As a result of the study on the use of a synergetic approach, it was possible to identify the main contradictions and summarize scientific research in this aspect, characterize the manifestations of GSU in preschoolers and a number of factors that significantly influence them, present some results of experimental work carried out in Orekhovo-Zuevo urban district of Moscow region. Children from preparatory groups in the amount of 122 people took part in practical experimental activities. It is concluded that it is necessary to use a synergetic approach in working with children with general speech underdevelopment.

Keywords: preschool educational organization, teacher, speech development, preschooler, synergetic approach, research

For citation: Galstyan O.A.General speech underdevelopment in preschool children: a synergic approach // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 1. P. 25–31.

Информация об авторе

О.А. Галстян – кандидат психологических наук, доцент, заведующий кафедрой психологии и дефектологии Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

O.A. Galstyan – PH.D. of Psychology, Associate Professor, Head of the Chair of Psychology and Defectology, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 27.01.2024; одобрена после рецензирования 25.02.2024; принята к публикации 20.03.2024. 
The article was submitted 27.01.2024; approved after reviewing 25.02.2024; accepted for publication 20.03.2024.