КИНЕМАТОГРАФИЧЕСКИЕ ПРИЕМЫ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ А.С.ПУШКИНА: НА МАТЕРИАЛЕ ПОВЕСТИ «КАПИТАНСКАЯ ДОЧКА» И РОМАНА «ЕВГЕНИЙ ОНЕГИН»

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 2. С. 179–185. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 179–185. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 821.161.1

КИНЕМАТОГРАФИЧЕСКИЕ ПРИЕМЫ В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ А.С.ПУШКИНА: НА МАТЕРИАЛЕ ПОВЕСТИ «КАПИТАНСКАЯ ДОЧКА» И РОМАНА «ЕВГЕНИЙ ОНЕГИН»

Владимир Анатольевич Бодров

Государственный гуманитарно-технологический университет,

Орехово-Зуево, Россия, v-bodrov@list.ru 

Аннотация. Проблеме литературной кинематографичности посвящено немало работ, в том числе диссертационных исследований. Однако она далеко не полно разработана и весьма перспективна.      

Цель настоящего исследованиясостоитв выявлении приемов литературной кинематографичности в романе «Капитанская дочка» и романе в стихах «Евгений Онегин», таких как прием смены планов, монтажная выразительность, других, помогающих более емко воспринимать художественный текст пушкинских произведений.

Научная новизнаисследования связана с расширением самого понятия «литературная кинематографичность», которое мы дополняем структурно-композиционным аспектом анализируемых произведений и понятием визуальный кинематографический эффект. В результате такого подхода мы выявляем трехактную структуру «Капитанской дочки» и «Евгения Онегина» с необходимыми поворотными событиями в конце первой части и начале третьей. Анализ кинематографических приемов в «Евгении Онегине» позволил найти в нем художественные приемы «замедленная съемка» и «убыстренное действие». Для создания указанных эффектов А.С.Пушкин дважды в романе нарушает принцип принцип «онегинской строфы».  

Для работы над статьей автор изучил имеющуюся научную литературу, касающуюся заявленной проблемы, а также популярные учебники по сценарному мастерству С.Филда и Л.Сегер.

Ключевые слова: А.С.Пушкин, литературная кинематографичность, монтажность, монтажная выразительность, трехактная структура литературного произведения

Для цитирования: Бодров В.А. Кинематографические приемы в произведениях А.С.Пушкина: на материале повести «Капитанская дочка» и романа «Евгений Онегин». 2023. № 2. С. 179-185.

Original article

CINEMATIC TECHNIQUES IN THE WORKS BY A.S. PUSHKIN: ON THE EXAMPLE OF «THE CAPTAIN’S DAUGHTER» AND «EUGENE ONEGIN»

Vladimir A. Bodrov

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, v-bodrov@list.ru

Abstract. A lot of works, including dissertation research, have been devoted to the problem of literary cinematography. However, it is far from fully developed and very promising.

The purpose of this study is to identify the techniques of literary cinematography in the novel «The Captain’s Daughter» and the novel in verse «Eugene Onegin», such as the technique of changing plans, editing expressiveness, and others that help to perceive the artistic text of Pushkin’s works more succinctly.

The scientific novelty of the research is connected with the expansion of the very concept of «literary cinematography», which we supplement with the structural and compositional aspect of the analyzed works and the concept of visual cinematographic effect. As a result of this approach, we identify the three-act structure of «The Captain’s Daughter» and «Eugene Onegin» with the necessary turning events at the end of the first part and the beginning of the third. The analysis of cinematographic techniques in «Eugene Onegin» allowed us to find in it artistic techniques of «slow motion» and «accelerated action». To create these effects, A.S. Pushkin twice in the novel violates the principle of the principle of the «Onegin stanza».

To work on the article, the author studied the available scientific literature concerning the stated problem, as well as popular textbooks on screenwriting by S. Field and L. Seger.

Keywords: A.S. Pushkin, literary cinematography, montage, montage expressiveness, three-act structure of a literary work

For citation: Bodrov V.А. Cinematic techniques in the works by A.S. Pushkin: on the example of “The captain’s daughter” and “Eugene Onegin” // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 179–185.

Информация об авторе

В.А.Бодров – кандидат филологических наук, старший преподаватель кафедры русского языка и литературы Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

V.A. Bodrov – Ph.D. of Philology, senior lecturer of the Chair of the Russian Language and Literature, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 14.05.2023; одобрена после рецензирования 15.06.2023; принята к публикации 26.06.2023. 
The article was submitted 14.05.2023; approved after reviewing 15.06.2023; accepted for publication 26.06.2023.