ИЗУЧЕНИЕ РАЗДЕЛА «СТРОЕНИЕ ВЕЩЕСТВА» В КУРСЕ ХИМИИ СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 4. С. 87–95. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 4. P. 87–95. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 37.016:54

ИЗУЧЕНИЕ РАЗДЕЛА «СТРОЕНИЕ ВЕЩЕСТВА» В КУРСЕ ХИМИИ СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ

Татьяна Владимировна Попова1, Светлана Ивановна Зыкова2, Наталья Валерьевна Щеглова3
1,2Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия,
1tvpopova45@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-0426-3126
2svetlana-zykova@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-5031-6092
3Марийский государственный университет, Йошкар-Ола, Россия, scheglovanv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-0761-2926

Аннотация. Огромный экспериментальный и теоретический материал, накопленный химической наукой, определяет необходимость разработки новых методов передачи и усвоения информации, развития у учащихся навыков самостоятельного научного мышления, умения мыслить системно, что является чрезвычайно актуальным. Курс химии средней школы состоит из трёх основных частей: теоретические основы химии, неорганическая химия и органическая химия. Самым главным разделом теоретических основ курса химии является учение о строении вещества. Высокий уровень преподавания химии в школе возможен только с применением метода комплексного изучения всех тем этого раздела, которые должны быть представлены взаимосвязано, начиная с характеристики электронных оболочек и атомных ядер и заканчивая рассмотрением вещества в реальном состоянии. Введение основных понятий в процессе изучения раздела «Строение вещества» должно происходить максимально целесообразно на определённых этапах изучения, чтобы продемонстрировать многообразие неорганических и органических веществ, их структуры и особенности. В данной статье предлагается системный подход изучения одного из самых сложных разделов курса химии средней школы «Строение вещества», даётся современное определение основных понятий и рекомендуется последовательность их введения при изучении этого раздела. 

Ключевые слова: строение вещества, теоретические основы химии, химия средней школы

Для цитирования: Попова Т.В., Зыкова С.И., Щеглова Н.В. Изучение раздела «Строение вещества» в курсе химии средней школы // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 4. С. 87–95.

Original article

STUDY OF THE SECTION «STRUCTURE OF THE MATTER» IN THE COURSE OF CHEMISTRY OF THE SECONDARY SCHOOL[2]

Tatyana V. Popova1, Svetlana I. Zykova2, Natalya V. Shcheglova3
1,2State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia
1tvpopova45@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0003-0426-3126
2svetlana-zykova@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-5031-6092
3Mari State University, Yoshkar-Ola, Russia, scheglovanv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-0761-2926

Abstract. The vast experimental and theoretical material accumulated by chemical science determines the need to develop new methods of transmitting and assimilating information, developing independent scientific thinking skills of students, and the ability to think systematically, which is extremely relevant. The high school chemistry course consists of three main parts: theoretical foundations of chemistry, inorganic chemistry and organic chemistry. The most important section of the theoretical foundations of a chemistry course is the study of the structure of matter. A high level of teaching chemistry at school is possible only by using the method of comprehensive study of all the topics in this section, which should be presented interconnectedly, starting with the characteristics of electron shells and atomic nuclei and ending with consideration of matter in its real state. The introduction of basic concepts in the process of studying the section “Structure of the Matter” should occur as expediently as possible at certain stages of the study in order to demonstrate the diversity of inorganic and organic substances, their structures and features. This article proposes a systematic approach to studying one of the most difficult sections of the high school chemistry course “Structure of the Matter”, provides a modern definition of the basic concepts and recommends the sequence of their introduction when studying this section.

Keywords: structure of a matter, theoretical foundations of chemistry, high school chemistry

For citation: Popova T.V., Zykova S.I., Shcheglova N.V. Study of the section «Structure of the matter» in the course of chemistry of the secondary school // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 4. P. 87–95.

Информация об авторах

Т.В. Попова – кандидат химических наук, профессор, заведующая кафедрой фармакологии и фармацевтических дисциплин Государственного гуманитарно-технологического университета.

С.И. Зыкова – кандидат химических наук, доцент кафедры фармацевтической химии и фармакогнозии Государственного гуманитарно-технологического университета.

Н.В. Щеглова – кандидат химических наук, доцент, заведующая кафедрой химии института естественных наук и фармации Марийского государственного университета.

Information about the authors

T.V. Popova – Ph.D. of Chemistry, Professor, Head of the Chair of Pharmacology and Pharmaceutical Disciplines, State University of Humanities and Technology.

S.I. Zykova – Ph.D. of Chemistry, Associate Professor of the Chair of Pharmaceutical Chemistry and Pharmacognosy, State University of Humanities and Technology.

N.V. Shcheglova – Ph.D. of Chemistry, Associate Professor, Head of the Chair of Chemistry, Institute of Natural Sciences and Pharmacy, Mari State University.

Статья поступила в редакцию 31.08.2023; одобрена после рецензирования 15.10.2023; принята к публикации 20.12.2023. 
The article was submitted 31.08.2023; approved after reviewing 15.10.2023; accepted for publication 20.12.2023.