ЗНАЧЕНИЕ ПОВЕСТИ «ДВАДЦАТЬ ПЯТЬ ПРОФЕССИЙ МАШИ ФИЛИПЕНКО» ДЛЯ РАЗВИТИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО МИРА Э.Н. УСПЕНСКОГО

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 2. С. 161–166. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 2. P. 161–166. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 821.161.1-31.09

ЗНАЧЕНИЕ ПОВЕСТИ «ДВАДЦАТЬ ПЯТЬ ПРОФЕССИЙ МАШИ ФИЛИПЕНКО» ДЛЯ РАЗВИТИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО МИРА Э.Н. УСПЕНСКОГО

Сергей Николаевич Роман

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, berbertolu44i@mail.ru, https://orcid.org/0000-0001-9452-6713

Аннотация. В статье рассматривается художественная специфика повести Э.Н. Успенского «Двадцать пять профессий Маши Филипенко» и её влияние на творческую манеру, в которой написаны более поздние произведения этого автора. Цель определения стилевой специфики и роли произведения реализуется в научной литературе впервые. Актуальность работы обусловлена повышенным интересом к творчеству Эдуарда Успенского, возникшим в последние годы. Особое внимание акцентируется на том, что именно в этой повести автор впервые слабо раскрывает характер главной героини и в большей степени интересуется созданием сатирического образа окружающего мира. Эта художественная особенность сохранится в творчестве Успенского и, постепенно усиливаясь, приведёт к созданию повестей-сказок, рассчитанных прежде всего на восприятие взрослым читателем. В статье также обращается внимание на наличие в повести пропаганды методов детского воспитания, практиковавшихся в секте В.Д. Столбуна. Устанавливается вероятная связь между этим фактом и позиционированием произведения как незавершённого, несмотря на наличие у него строго выдержанной композиции, характерной для советской детской литературы. Делается попытка объяснить отказ автора от попыток завершить повесть или адаптировать её для понимания современными детьми.

Ключевые слова: детская литература, сатира, эволюция художественного творчества, секта

Для цитирования: Роман С.Н. Значение повести «Двадцать пять профессий Маши Филипенко» для развития художественного мира Э.Н. Успенского // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 2. С. 161–166.

Original article

THE SIGNIFICANCE OF THE STORY «TWENTY-FIVE PROFESSIONS OF MASHA FILIPENKO» FOR THE DEVELOPMENT OF THE ARTISTIC WORLD OF E.N. USPENSKY

Sergey N. Roman

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, berbertolu44i@mail.ru, https://orcid.org/0000-0001-9452-6713

Abstract. The article considers the artistic specifics of the story by E.N. Uspensky “Twenty-five professions of Masha Filipenko” and its influence on the creative manner in which later works of this author were written. This goal is being realized in the scientific literature for the first time. The relevance of the work is due to the increased interest in the work of Eduard Uspensky that has arisen in recent years. Particular attention is focused on the fact that it is in this story that the author for the first time weakly reveals the character of the main personage and is more interested in creating a satirical image of the world around her. This artistic feature will remain in Uspensky’s work and, gradually intensifying, will lead to the creation of fairy tales designed primarily for perception by an adult reader. The article also draws attention to the presence in the story of propaganda of methods of child education practiced in the sect of V.D. Stolbun. A probable connection is established between this fact and the positioning of the work as unfinished, despite its strictly consistent composition, characteristic of Soviet children’s literature. An attempt is made to explain the author’s refusal to attempt to complete the story or adapt it for understanding by modern children.

Keywords: children’s literature, story, satire, evolution of artistic creativity, sect

For citation: Roman S.N. The significance of the story «Twenty-five professions of Masha Filipenko» for the development of the artistic world of E.N. Uspensky // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 2.
 P. 161–166.

Информация об авторе

С.Н. Роман – кандидат филологических наук, доцент кафедры истории и гуманитарных наук Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

S.N. Roman– Ph.D. of Philology, Associate Professor of the Chair of  History and Humanities, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 13.05.2024; одобрена после рецензирования 210.06.2024; принята к публикации 21.06.2024. 
The article was submitted 13.05.2024; approved after reviewing 10.06.2024; accepted for publication 21.06.2024.