ДИДАКТИЧЕСКИЕ ИГРЫ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ СЛОВАРЯ ДОШКОЛЬНИКОВ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 2. С. 98–103. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 2. P. 98–103. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 373.2

ДИДАКТИЧЕСКИЕ ИГРЫ КАК СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ СЛОВАРЯ ДОШКОЛЬНИКОВ

Людмила Викторовна Старых

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, verastarykh@rambler.ru, https://orcid.org/0009-0002-5586-1329

Аннотация. Статья посвящена рассмотрению вопроса использования дидактических игр в развитии словаря дошкольников. Охарактеризована научная литература, позволившая выявить исследовательское поле современных работ, посвященных этой теме. Выявлены современные направления разработки в речевом развитии дошкольников. С учетом развития словаря в дошкольном возрасте как важнейшего социально-эмоционального навыка, построена работа с учетом эмоциональной составляющей участия дошкольников в дидактических играх. Охарактеризованы традиционно существующие три схемы построения игры, которые появляются последовательно и развиваются одновременно: схема замещения, схема ролевого поведения, схема общего сценария. На основе представленных схем построения игры выработаны подходы: сосредоточение на часто встречающихся словах, выбор полезных в дошкольном возрасте слов, три уровня в выборе слов. На основе подходов выявлены три уровня развития словаря дошкольников: первый относится к частым и очень полезным словам для разговора и для понимания знакомой речи; второй уровень включает часто встречающиеся слова, но являющиеся частью более устойчивого языкового регистра; третий уровень относится к обучению техническим и узкоспециализированным словам. Данные подтверждены результатами эмпирического исследования обучающихся групп дошкольного образования Муниципального бюджетного общеобразовательного учреждения «Средняя общеобразовательная школа №4 имени Героя Советского Союза Ф.Т. Жарова города Шатуры Городского округа Шатура».

Ключевые слова: речь, развитие, словарь, игра, дошкольник, детский сад, дидактическая игра, педагог

Для цитирования: Старых Л.В. Дидактические игры как средство развития словаря дошкольников// Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2024. № 2. С. 98–103.

Original article

DIDACTIC GAMES AS A MEANS OF DEVELOPING PRESCHOOL CHILDREN’S VOCABULARY

Lyudmila V. Starykh

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, verastarykh@rambler.ru, https://orcid.org/0009-0002-5586-1329

Abstract. The article is devoted to considering the issue of using didactic games in the development of vocabulary of preschoolers. The scientific literature is characterized, which made it possible to identify the research field of modern works devoted to this topic. Modern directions of development in the speech development of preschool children have been identified. Taking into account the development of vocabulary in preschool age as the most important social-emotional skill, the work was structured taking into account the emotional component of preschool children’s participation in didactic games. The traditionally existing three schemes for constructing a game are characterized, which appear sequentially and develop simultaneously: the substitution scheme, the scheme of role behavior, the scheme of the general scenario. Based on the presented schemes for constructing the game, approaches have been developed: focusing on frequently occurring words, choosing words that are useful in preschool age, three levels in word choice. Based on the approaches, three levels of development of preschoolers’ vocabulary have been identified: the first relates to frequent and very useful words for conversation and for understanding familiar speech; the second level includes words that occur frequently, but are part of a more stable linguistic register; the third level refers to the teaching of technical and highly specialized words. The data is confirmed by the results of an empirical study of preschool education groups of the Municipal budgetary educational institution “Secondary school No. 4 named after Hero of the Soviet Union F.T. Zharov, the town of Shatura, Shatura urban district.»

Keywords: speech, development, vocabulary, game, preschooler, kindergarten, didactic game, teacher

For citation: Starykh L.V. Didactic games as a means of developing the vocabulary of preschoolers // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2024. no 2. P. 98–103.

Информация об авторе

Л.В. Старых– кандидат филологических наук, доцент кафедры теории и методики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

L.V. StarykhPh.D. of Philology, Associate Professor of the Chair of Theory and Methodology of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 28.05.2024; одобрена после рецензирования 15.06.2024; принята к публикации 21.06.2024. 
The article was submitted 28.05.2024; approved after reviewing 15.06.2024; accepted for publication 21.06.2024.