ФОРМИРОВАНИЕ ГРАММАТИЧЕСКОГО СТРОЯ РЕЧИ  У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 2. С. 142–147. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 142–147. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 373.2

ФОРМИРОВАНИЕ ГРАММАТИЧЕСКОГО СТРОЯ РЕЧИ  У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Татьяна Геннадьевна Шейнова

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, sheinova@yandex.ru 

Аннотация. В статье представлены результаты преимущественно прикладного исследования по формированию и развитию грамматического строя речи у детей дошкольного возраста подготовительных групп. Отмечено, что с правильным речевым развитием связано личностное развитие ребенка. Проанализированы научные работы по формированию грамматического строя речи детей, сделаны выводы о специфике данного процесса. Представлены некоторые результаты проведенного исследования по формированию грамматического строя речи у 178 дошкольников Шатурского и Павлово-Посадского районов Московской области. В ходе внедрения формирующего этапа работы по формированию грамматического строя речи у старших дошкольников выбранные методы и приемы показали свою эффективность. Благодаря динамичности, эмоциональности проведения дидактические игры позволили закрепить грамматические навыки, пополнился словарный запас детей. Выявлены принципы подбора дидактических игр для старших дошкольников. Представлены основные задачи по формированию грамматического строя речи, решаемые с помощью разработанного комплекса игр. Предложена очередность проведения дидактических игр в зависимости от времени в режиме дня. Сделан вывод о необходимости разработанного комплекса дидактических игр для формирования всех компонентов речи у детей старшего дошкольного возраста и их результативности.

Ключевые слова: детский сад, дошкольник, старший дошкольный возраст, речь, грамматический строй, воспитатель, подготовительная группа

Для цитирования: Шейнова Т.Г. Формирование грамматического строя речи у детей старшего дошкольного возраста // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 2. С. 142-147.

Original article

FORMATION OF THE GRAMMATIC STRUCTURE OF SPEECH IN CHILDREN OF THE SENIOR PRESCHOOL AGE

Tatyana G. Sheinova

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, sheinova@yandex.ru.

Abstract. The article presents the results of mainly applied research on the formation and development of the grammatical structure of speech in preschool-age children of preparatory groups. It is noted that the correct speech development is associated with the personal development of the child. The scientific works on the formation of the grammatical structure of children’s speech are analyzed, conclusions about the specifics of this process were made. Some results of a study on the formation of the grammatical structure of speech in 178 preschool children of Shatursky and Pavlovo-Posadsky districts of Moscow region are presented. During the introduction of the formative stage of work on the formation of the grammatical structure of speech in senior preschoolers, the selected methods and techniques have shown their effectiveness. Thanks to the dynamism and emotionality of the conduction, didactic games made it possible to consolidate grammatical skills. Thanks to this, a qualitative leap appeared in the replenishment of the vocabulary. The principles of selection of didactic games for senior preschoolers are revealed. The main tasks for the formation of the grammatical structure of speech, solved with the help of the developed complex of games, are presented. The order of conducting didactic games depending on the time in the day mode is proposed. The conclusion about the necessity of the developed complex of didactic games for the formation of all components of speech in senior preschool children and its effectiveness is made.

Keywords: kindergarten, preschooler, senior preschool age, speech, grammatical structure, educator, preparatory group

For citation: Sheinova T.G. Formation of the grammatic structure of speech in children of the senior preschool age // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 2. P. 142–147.

Информацияобавторе

Т.Г. Шейнова – кандидат филологических наук, доцент кафедры теории и методики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

T.G. SheinovaPh.D. of Pedagogy, Associate Professor of the Chair of Theory and Methods of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 22.05.2023; одобрена после рецензирования 20.06.2023; принята к публикации 26.06.2023. 
The article was submitted 22.05.2023; approved after reviewing 20.06.2023; accepted for publication 26.06.2023.