КОНТАМИНАЦИЯ ЯЗЫКА КАК ФОРМА ХУДОЖЕСТВЕННОГО МЫШЛЕНИЯ САШИ СОКОЛОВА

А.Н. Безруков
💾 КОНТАМИНАЦИЯ ЯЗЫКА КАК ФОРМА ХУДОЖЕСТВЕННОГО МЫШЛЕНИЯ САШИ СОКОЛОВА
Башкирский государственный университет, Бирский филиал  

Аннотация. В статье рассматривается специфика художественного мышления одной из знаковых фигур русского постмодернизма - Саши Соколова. Стиль данного автора ориентирован на контаминацию языка, что определяет эстетическое мировосприятие Соколова. Данный феномен характерен практически всей литературной парадигме конца ХХ века. Доказывается, что для писателя важен не только фактор внешнего сложения текстовой формы, но и допущение трансформации собственно языковых пластов. В выводах отмечены приоритеты письма Саши Соколова, конституирована роль интертекстуальности при дешифровке авторского дискурса. Ключевые слова: Саша Соколов; контаминация языка; авторский дискурс; интертекстуальность; постмодернизм; стиль.

SUMMARY

CONTAMINATION OF THE LANGUAGE AS A FORM OF SASHA SOKOLOV'S ARTISTIC THINKING

A.N. Bezrukov
Bashkir State University, Birsk Branch

Abstract.  The article considers the specifics of artistic thinking of one of the iconic figures of Russian postmodernism - Sasha Sokolov. The style of this author is focused on the contamination of the language, which determines the aesthetic worldview of Sokolov. This phenomenon is characteristic of almost the entire literary paradigm of the late twentieth century. It is proved that not only the factor of the external addition of the text form is important for the writer, but also the assumption of the transformation of the actual language layers. The conclusion points out the priorities of the style by Sasha Sokolov, the role of intertextuality in decoding the author's discourse is constituted.

Key words: Sasha Sokolov; literary discourse; language contamination; intertextuality; postmodernism; style.