ИДЕЙНО-ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОТЛИЧИЯ РОМАНА ЭМИЛЯ ЗОЛЯ «ЧЕЛОВЕК-ЗВЕРЬ» И ЕГО ЭКРАНИЗАЦИЙ

С.Н. Роман
💾 ИДЕЙНО-ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОТЛИЧИЯ РОМАНА ЭМИЛЯ ЗОЛЯ «ЧЕЛОВЕК-ЗВЕРЬ» И ЕГО ЭКРАНИЗАЦИЙ
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. В статье рассматриваются идейно-художественные особенности романа Э. Золя «Человек-зверь», фильмов Ж. Ренуара «Человек-зверь» и Ф. Ланга «Человеческое желание». Произведения изучаются в контексте эволюции художественной эстетики. Особо подчёркивается их своеобразие, обусловленное спецификой мироощущения, характерной для конкретного исторического периода. Ключевые слова: натурализм; нуар; экспрессионизм; неореализм; экранизация.

SUMMARY

IDEOLOGICAL AND ARTISTICDIFFERENCES OF THE NOVEL BY EMIL ZOL "MAN-BEAST" AND ITS SCREEN VERSION
S.N. Roman
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article considers the ideological and artistic features of the novel by E. Zola "The Beast-Man", the films of J. Renoir "The Beast-Man" and F. Lang's "The Human Desire". The works are studied in the context of the evolution of artistic aesthetics, emphasizing their uniqueness, due to the specifics of the world view characteristic of a particular historical period.

Key words: naturalism; noir; expressionism; neorealism; screen version.