ВЗАИМОСВЯЗЬ ТРЕВОЖНОСТИ И СОЦИАЛЬНОЙ РОБОСТИ В МЛАДШЕМ ШКОЛЬНОМ ВОЗРАСТЕ

Озерова С.А., Глухова А.А.
💾 ВЗАИМОСВЯЗЬ ТРЕВОЖНОСТИ И СОЦИАЛЬНОЙ РОБОСТИ В МЛАДШЕМ ШКОЛЬНОМ ВОЗРАСТЕ
осударственный гуманитарно-технологический университет, г. Орехово-Зуево 
ДОУ №10, г. Орехово-Зуево 

Аннотация: Статья посвящена исследованию взаимосвязи проблемы тревожности и социальной робости у детей младшего школьного возраста. Психологическое явление тревожности социальной робости рассматривается в контексте учебной деятельности с учетом возрастного этапа развития, в сочетании с соответствующими исследовательскими формами и корректирующими процедурами. В статье представлены результаты проведенных экспериментов, сравнительного анализа и итоги коррекционно-развивающей работы. Ключевые слова: младший школьный возраст; психическое развитие; школьная тревожность; социальная робость; адаптация; межличностное общение; опросник тревожности; показатель тревожности; ситуативная тревожность; личностная тревожность; тестовая тревожность; коррекционно-развивающая работа.

SUMMARY

THE INTERRUPTION OF ALERT AND SOCIAL ROBUST AT THE YOUNG SCHOOL AGE
Ozerova S.А., Glukhova А.А.
State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo Moscow State Psychological and Pedagogical University 

Abstract. The article is devoted to the study of the interconnection between anxiety and social bashfulness of primary school age children. The psychological phenomenon of anxiety of social bashfulness is considered in the context of educational activity regarding the age stage of development, in combination with appropriate research forms and corrective procedures. The article presents the results of the conducted experiments, comparative analysis and the correcting-developing activities. Key words: primary school age; mental development; school anxiety; social bashfulness; adaptation; interpersonal communication; inventory of anxiousness; anxiety indicator; state anxiety; trait anxiety; test anxiety; correcting-developing activities.