ПОЛИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС: КОММУНИКАТИВНЫЙ ИМИДЖ АВТОРА В ПСИХОЛИНГВИСТИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ

Н.Н. Равочкин
💾 ПОЛИТИЧЕСКИЙ ДИСКУРС: КОММУНИКАТИВНЫЙ ИМИДЖ АВТОРА В ПСИХОЛИНГВИСТИЧЕСКОМ АСПЕКТЕ
Кемеровский государственный сельскохозяйственный институт 

Аннотация. В статье автором в рамках раскрытия современных особенностей функционирования политического дискурса проведен анализ коммуникативного имиджа автора в психолингвистическом аспекте. Определена недостаточная разработанность и перспективность темы. Отмечено, что с точки зрения современных научных парадигм и необходимости проведения междисциплинарных исследований, единство «речь - политика - имидж» позволяет получить качественно новые результаты для политической лингвистики, имеющие теоретическую и практическую значимость. Теоретически обоснованы маркеры коммуникативного имиджа успешного политика. В заключение сказано, что формирование образа автора в политическом дискурсе предполагает учет особенностей других политических субъектов и адресата. Ключевые слова: политический дискурс; язык; психолингвистика; коммуникативный имидж; автор; адресат; политика

SUMMARY

POLITICAL DISCOURSE: AUTHORSCOMMUNICATIVE IMAGEIN THE PSYCHOLINGUISTIC ASPECT
N.N. Ravochkin
Kemerovo State Agricultural Institute

Abstract. In the article in the framework of the disclosure of contemporary features of functioning political discourse the author analyzed the communicative image of the author in the psycholinguistic aspect. Deficiency and perspective of the topic are determined. It is noted that from the point of view of modern scientific paradigms and the need for interdisciplinary research, the unity of "speech - politics - image" makes it possible to obtain qualitatively new results for political linguistics that have theoretical and practical significance. The markers of 
the communicative image of a successful politician are theoretically substantiated. In conclusion it is said that the formation of the author's image in the political discourse presupposes taking into account the characteristics of other political subjects and the addressee.

Key words:  political discourse; language; psycholinguistics; communicative image; author; destination; policy.