«ВЕДОМСТВО СТРАХА» ГРЭМА ГРИНА И «МИНИСТЕРСТВО СТРАХА» ФРИЦА ЛАНГА: ИДЕЙНО-ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОТЛИЧИЯ РОМАНА И ЕГО ЭКРАНИЗАЦИИ

С.Н. Роман
💾 «ВЕДОМСТВО СТРАХА» ГРЭМА ГРИНА И «МИНИСТЕРСТВО СТРАХА» ФРИЦА ЛАНГА: ИДЕЙНО-ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ОТЛИЧИЯ РОМАНА И ЕГО ЭКРАНИЗАЦИИ 
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация.В статье рассматриваются идейно-художественные особенности романа Г. Грина «Ведомство страха» и фильма Ф. Ланга «Министерство страха». Произведения изучаются в контексте эволюции художественных миров их создателей, также подчёркивается их значение для развития культуры ХХ века. При анализе автором делается акцент на различии между эстетикой английского романа и фильма нуар. Ключевые слова: детектив, шпионский роман, нуар, экспрессионизм, экранизация.

SUMMARY

«DEPARTMENT OF FEAR» BY GRAHAM GREENE AND «MINISTRY OF FEAR» BY FRITZ LANG: IDEOLOGICAL AND ARTISTIC DIFFERENCES OF THE NOVEL AND ITS SCREEN VERSION 
S.N. Roman
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article considers the ideological and artistic features of the novel by G. Greene «The Ministry of Fear» and the film by F. Lang «Ministry of Fear». The works are studied in the context of the evolution of the artistic worlds of their creators, and their significance for the development of the culture of the twentieth century is also underlined. In the analysis the emphasis is placed on the difference between the aesthetics of the English novel and the film noir. 


Key words: detective, spy novel, noir, expressionism, screen version.