«БУДУЧИ ОБА СИМВОЛИСТАМИ»: К ИСТОРИИ ИЗУЧЕНИЯ ДАНТОВСКОЙ ТЕМЫ У И.А. ГОНЧАРОВА

И.А. Беляева
💾 «БУДУЧИ ОБА СИМВОЛИСТАМИ»: К ИСТОРИИ ИЗУЧЕНИЯ ДАНТОВСКОЙ ТЕМЫ У И.А. ГОНЧАРОВА
Московский городской педагогический университет Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова 

Аннотация.Статья посвящена анализу и оценке одной из первых литературно-критических работ, в которой был поднят вопрос о Гончарове и Данте, а также об особом, символико-аллегорическом характере реализма русского писателя, во многом обусловленном его сближением с Данте. Эта работа принадлежала критику и переводчику «Божественной Комедии» Владимиру Викторовичу Чуйко. Его статья о Гончарове, увидевшая свет сразу после смерти писателя, во многом опередила время и, к сожалению, не была услышана ни современниками, ни потомками. Ключевые слова:И.А. Гончаров; Данте Алигьери; В.В. Чуйко; Д.С. Мережковский; символ; аллегория; «реальный символизм».

SUMMARY

“BEING BOTH SYMBOLISTS”:TO THE HISTORY OF STUDYING THE DANTIAN THEME IN I.A. GONCHAROV’ WORKS
I.A. Belyaeva
Moscow City Pedagogical University Lomonosov Moscow State University

Abstract.The article is devoted to the analysis and evaluation of one of the [rst literary critical works which raised the question of Goncharov and Dante and also about the special, symbolic and allegorical nature of the Russian writer’s realism, which is largely due to his closeness with Dante. The work belonged to Vladimir Viktorovich Chuiko, the critic and translator of “Divine Comedy”. His critical essay about Goncharov published immediately after the writer’s death was in many ways ahead of its time and unfortunately was not heard by his contemporaries or descendants.

Key words: I.A.  Goncharov;  Dante Alighieri;  V.V.  Chuiko;  D.S.  Merezhkovsky;  symbol;  allegory;  “real symbolism”.