МЕЖДУНАРОДНЫЙ ОПЫТ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ ЭКСПЕРТНОЙ ОЦЕНКИ И СЕРТИФИКАЦИИ ПЕДАГОГОВ

Яковлева Э.Н., Красилова И.Е.
💾 МЕЖДУНАРОДНЫЙ ОПЫТ ОСУЩЕСТВЛЕНИЯ ЭКСПЕРТНОЙ ОЦЕНКИ И СЕРТИФИКАЦИИ ПЕДАГОГОВ
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. Национальные системы образования, реагируя на вызовы времени, обязаны принимать комплекс мер по обеспечению высокой компетентности педагогических кадров, включая сертификацию педагогов. Сертификация представляет собой формализованный процесс независимой экспертной оценки уровня владения педагогом определенной квалификацией или группой компетенций. В статье дан обзор зарубежного опыта независимой экспертной оценки и сертификации педагогов с точки зрения подходов, целей, задач, содержания и организационных форм. Ключевые слова: профессиональная подготовка; профессиональный стандарт; сертификация; компетенция; качество образования.

SUMMARY

INTERNATIONAL EXPERIENCE OF OMPLEMENTATION OF INDEPENDENT EXPERT ASSESSMENT AND CERTIFICATION OF TEACHERS
E.N. Yakovleva, I.Y. Krasilova
State University of Humanities and Technology 

Abstract. National education systems responding to the challenges of time are obliged to accept a package of measures targeted at high competence of pedagogical staff ensuring. These measures include certification of teachers. Certification is a formalized process of independent expert assessment of teachers' proficiency level in a certain qualification or group of competences. The article gives a review of foreign experience of independent expert assessment and certification of teachers from the point of view of approaches, purposes, tasks, the content and organizational forms. Key words:professional training; professional standard; certification; competence; quality of education.