ТРАДИЦИИ РУССКОЙ КЛАССИКИ И ПОИСКИ ОБНОВЛЕНИЯ ИСКУССТВА. ДИАЛОГ СО ВРЕМЕНЕМ — СКВОЗНАЯ ТЕМА РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ ХХ ВЕКА

М.В. Яковлев
💾 ТРАДИЦИИ РУССКОЙ КЛАССИКИ И ПОИСКИ ОБНОВЛЕНИЯ ИСКУССТВА. ДИАЛОГ СО ВРЕМЕНЕМ - СКВОЗНАЯ ТЕМА РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ ПЕРВОЙ ПОЛОВИНЫ ХХ ВЕКА
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. В статье исследуется специфика литературного процесса первой половины ХХ века. В центре внимания оказываются диалог и диалектика художественных традиций и новаторства. Преемственность и обновление искусства осмысляется в аспекте различных картин мира и эстетиче­ских моделей. Утверждается, что в Х!Х веке все крупные русские мыслители и художники слова так или иначе стремились выразить свое понимание русской идеи - самобытной религиозно-философ­ской мысли, раскрывающей представление о духовном призвании России, о ее мессианском предна­значении. Несмотря на смену идеологии после 1917 года, весь ХХ век может осмысляться в том же направлении. Этим обеспечивается единство национального литературного процесса. История чело­вечества, России, ХХ столетия в статье оценивается в рамках тех духовных форм, которые были соз­даны в результате индивидуальных или коллективных усилий. Доказывается, что подлинное искусство всегда тяготеет к мифотворчеству - системе духовно-эстетических представлений о человеке, природе и обществе. Этим обеспечивается преемственность между столетиями, а также философский, эстети­ческий, аксиологический диалог внутри единого русского литературного процесса XIX-XX веков. На ос­нове теории диалога в статье дается характеристика ведущим литературным направлениям, течениям, группам, стилям.  

Ключевые слова: литературный процесс; традиция; новаторство; неомифология; русская идея; мессианизм; символ;апокалипсис.

SUMMARY

TRADITIONS OF RUSSIAN CLASSICS AND THE SEARCH FOR THE RENEWAL OF ART. DIALOGUE WITH TIME IS A CROSS-CUTTING THEME OF RUSSIAN LITERATURE OF THE FIRST HALF OF THE TWENTIETH CENTURY

M.V. Yakovlev
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article considers the specifics of the literary process of the first half of the twentieth century. The focus is on the dialogue and dialectic of artistic traditions and innovation. The continuity and renewal of art is understood in the aspect of various pictures of the world and aesthetic models. Russian thinkers and artists of the word sought to express their understanding of the Russian idea - an original religious and philosophical thought that reveals the idea of the spiritual vocation of Russia, of its messianic destiny, in one way or another. Despite the change of ideology after 1917, the entire twentieth century can be interpreted in the same direction. This ensures the unity of the national literary process. The history of mankind, Russia, and the twentieth century is evaluated in the article within the framework of those spiritual forms that were created as a result of individual or collective efforts. It is proved that true art always tends to myth-making - a system of spiritual and aesthetic ideas about man, nature and society. This ensures continuity between the centuries, as well as philosophical, aesthetic, and axiological dialogue within the unified Russian literary process of the XIX-XX centuries. Based on the theory of dialogue, the article describes the leading literary trends, directions, groups, and styles. 

Key words: Key words: literary process; tradition; innovation; neo-omythology; Russian idea; messianism; symbol; apocalypse.