МОДЕЛИРОВАНИЕ РЕГИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Э.Н. Яковлева, А.А. Майер
💾 МОДЕЛИРОВАНИЕ РЕГИОНАЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ КАЧЕСТВА ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. Раскрыты вопросы качества дошкольного образования в современных условиях функционирования региональной системы образования. Актуальность вопроса определена необходимостью разработки систем оценки качества дошкольного образования в их взаимосвязи ‒ федеральные проекты, региональные модели, муниципальные программы. Это отражено в становлении систем национальной оценки качества образования, независимой оценки качества образования и внутренней системы оценки качества образования. Своевременность изучения вопросов оценки качества дошкольного образования обусловлена установками федерального и регионального законодательства на обеспечение качественного и доступного образования в стране. В соответствии с подходами развивающего оценивания и опережающего управления обоснована модель и базовые принципы функционирования региональной системы оценки качества дошкольного образования, которые нашли отражение в концепции и порядке организации квалиметрических процедур в Московской области. Определены этапы, содержание и направления деятельности по проектированию системы оценки качества дошкольного образования. Обобщен опыт Московской области по запуску региональной модели оценки качества дошкольного образования. Конкретизирована процедура запуска разработанной модели в аспекте полномочий субъектов, участвующих в оценке качества дошкольного образования. Проведен анализ основных этапов сбора и обработки информации, сделаны первичные выводы с опорой на полученные данные оценки качества дошкольного образования.   

Ключевые слова: качество дошкольного образования; система оценки качества дошкольного образования; региональная модель оценки качества дошкольного образования. 

SUMMARY

MODELING A REGIONAL SYSTEM FOR ASSESSING THE QUALITY OF PRESCHOOL EDUCATION

E.N. Yakovleva, A.A. Maier
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article reveals the issues of the quality of preschool education in the modern conditions of the functioning of the regional education system. The relevance of the issue is determined by the need to develop systems for assessing the quality of preschool education in their relationship – federal projects, regional models, municipal programs. This is reflected in the formation of systems for national assessment of the quality of education, an independent assessment of the quality of education and an internal system for assessing the quality of education. The timeliness of studying the issues of assessing the quality of preschool education is due to the provisions of federal and regional legislation to ensure quality and affordable education in the country. In accordance with the approaches of developmental assessment and advanced management, the model and basic principles of the functioning of the regional system for assessing the quality of preschool education, which are reflected in the concept and procedure for organizing qualimetric procedures in Moscow region, are substantiated. The stages, content and directions of activities for designing a system for assessing the quality of preschool education have been determined. The experience of Moscow region in launching a regional model for assessing the quality of preschool education is generalized. The procedure for launching the model has been concretized in the aspect of the competencies of experts involved in assessing the quality of preschool education. The analysis of the main stages of collecting and processing information is carried out, primary conclusions based on the obtained data of assessing the quality of preschool education are made.  

Key words: quality of preschool education; system for assessing the quality of preschool education; regional model for assessing the quality of preschool education.