СКВОЗНЫЕ ЗАДАЧИ КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ УЧАЩИХСЯ АНАЛИЗУ УСЛОВИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ

Г.И. Ковалева
Волгоградский государственный социально-педагогический университет,
Волгоградская академия последипломного образования
Ю.О. Слета 
Волгоградская академия последипломного образования
💾 СКВОЗНЫЕ ЗАДАЧИ КАК СРЕДСТВО ОБУЧЕНИЯ УЧАЩИХСЯ АНАЛИЗУ УСЛОВИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ЗАДАЧ

Аннотация. Статья посвящена актуальной проблеме анализа условия математических задач. Так как работа с текстом важнейшее умение жизнедеятельности современного человека, требующая сформированности таких действий как поиск и извлечение информации из текста, понимание текста и перевод информации текста на язык читателя, осмысление и оценка информации. В связи с этим, рассмотрены понятия толкования и интеграция, как два взаимодополняющих, взаимозависимых действия, обеспечивающих целостное понимание текста. Приведены приемы обучения анализу условия математической задачи, выделенные учеными-методистами: вопросы ориентировочного анализа, вопросы на прояснение незнакомых слов, замена термина его определением, перевод задачи на «другой язык» (например, векторов), пересказ условия своими словами. Научная новизна заключается в использовании приема варьирования при анализе условия математических задач, как одного из основных способов для установления связей между компонентами задачи. А также использования «сквозных задач», как средства осмысления и оценки текста математической задачи. При рассмотрении одной и той же задачи «сквозной задачи» в разных темах школьного курса математики происходит обогащение компонентов задачи новыми связями на основе новых знаний, ранее сформулированных эвристик и опыта их использования. Приведен пример использования «сквозной задачи» при различных темах изучения планиметрии.   

Ключевые слова: анализ условия; математическая задача; анализ текста; варьирование условие; сквозные задачи. 

SUMMARY

CROSS-CUTTING PROBLEMS AS A MEANS OF TEACHING STUDENTS TO ANALYZE THE CONDITIONS OF MATHEMATICAL PROBLEMS

G. I. Kovaleva 
Volgograd State Social and Pedagogical University, Volgograd Academy of Postgraduate Education 
Yu. O. Sleta 
Volgograd Academy of Postgraduate Education

Abstract. The article is devoted to the actual problem of analyzing the conditions of mathematical problems. Since working with the text is the most important skill in the life of a modern person, which requires the formation of such actions as searching and extracting information from the text, understanding the text and translating the information of the text into the reader's language, understanding and evaluating the information. In this regard, the concepts of interpretation and integration are considered as two complementary, interdependent actions that provide a holistic understanding of the text. The methods of teaching the analysis of a mathematical problem condition identified by methodologists are given: questions of approximate analysis, questions to clarify unfamiliar words, replacing a term with its definition, translating the problem into «another language» (for example, vectors), retelling the condition in their own words. The scientific novelty lies in the use of the variation technique in the analysis of the conditions of mathematical problems, as one of the main ways to establish links between the components of the problem. The use of «cross-cutting problems» as a means of understanding and evaluating the text of a mathematical problem is also considered. When considering the same problem of the «cross-cutting problem» in different topics of the school mathematics course, the components of the problem are enriched with new connections based on new knowledge, previously formulated heuristics and experience in their use. An example of using the «end-to-end problem» for various topics of studying planimetry is given.  

Key words: condition analysis; mathematical problem; text analysis; condition variation; cross-cutting problems.