ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ УМЕНИЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ПРИ РЕШЕНИИ ЗАДАЧ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 1. С. 35-40. ISSN 2500-350X (online)  

Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 1. P. 35-40. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья

УДК 37.016:51

💾ФОРМИРОВАНИЕ КОММУНИКАТИВНЫХ УМЕНИЙ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ ПРИ РЕШЕНИИ ЗАДАЧ

Ирина Геннадьевна Калинина1, Наталья Михайловна Толкова2

1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия

1 irina.fio@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-0925-0658

2 nmtolkova@gmail.com,https://orcid.org/0000-0002-2492-8597

Аннотация. Статья посвящена проблеме развития коммуникативных умений младших школьников на уроках математики. Современная школа требует от младших школьников активной коммуникации, организации общения и сотрудничества с одноклассниками, учителями. Умение слушать, высказывать свое мнение, обсуждать проблемы и принимать решение – важные качества школьников, заложенные в образовательном стандарте. Общение детей, в основном определяется через организацию учебного процесса. Коммуникативные умения можно развивать на многих уроках в начальной школе. Авторы считают, что начальный курс математики обладает значительным потенциалом для успешного развития коммуникации, культуры математической речи младших школьников. Обучение математике предоставляет возможность школьникам строить математические модели, работать с информацией, овладевать символическим языком предмета, что способствует развитию умения излагать свои мысли кратко, четко, ясно.

Текстовая задача, как основа содержания начального курса математики, тесно связана с развитием коммуникативно-речевых умений младших школьников, таких как, умение читать, анализировать, воспроизводить, объяснять текст задачи, отвечать на вопросы, интерпретировать информацию, обсуждать, комментировать, доказывать суждения. Поэтому авторы рассматривают методические приемы обучения младших школьников решению текстовых задач на уроках математики как условие развития коммуникативных умений.

Ключевые слова: обучение, начальная школа, текстовая задача, методические приемы, коммуникативные умения младших школьников

Для цитирования: Калинина И.Г., Толкова Н.М. Формирование коммуникативных умений младших школьников на уроках математики при решении задач // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2023. № 1. С. 35-40.

Original Article

FORMATION OF COMMUNICATION SKILLS OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN AT THE LESSONS OF MATHEMATICS WHEN SOLVING PROBLEMS

Irina G. Kalinina1, Natalia M. Tolkova 2

1, 2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia

1 irina.fio@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-0925-0658

2 nmtolkova@gmail.com,https://orcid.org/0000-0002-2492-8597

Abstract. The article is devoted to the problem of the development of communication skills of junior schoolchildren at the mathematics lessons. The modern school requires active communication from junior pupils, the organization of communication and cooperation with classmates and teachers. The ability to listen, express one’s opinion, discuss problems and make decisions are important qualities of schoolchildren, which are laid down in the educational standard. Children’s communication is mainly determined through the organization of the educational process. Communication skills can be developed at many lessons in primary school. The authors believe that the initial course of mathematics has significant potential for the successful development of communication, the culture of mathematical speech of junior pupils. Teaching mathematics provides pupils with the opportunity to build mathematical models, work with information, master the symbolic language of the subject, which contributes to the development of the ability to express their thoughts briefly, clearly, plainly. The text task, as the basis of the content of the initial course of mathematics, is closely related to the development of communicative and speech skills of junior pupils, such as the ability to read, analyze, reproduce, explain the text of the problem, answer questions, interpret information, discuss, comment, prove judgments. Therefore, the authors consider the methodological methods of teaching junior pupils to solve text problems at mathematics lessons as a condition for the development of communication skills.

Keywords: teaching, primary school, text task, teaching methods, communication skills of junior schoolchildren

For citation: Kalinina I.G., Tolkova N.M. Formation of communication skills of junior schoolchildren at the lessons of mathematics when solving problems // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2023. no 1. P. 35-40.

Информация об авторах

И.Г. Калинина – кандидат педагогических наук, заведующий кафедрой педагогики начального и дошкольного образования, Государственный гуманитарно-технологический университет.

Н.М. Толкова – кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики начального и дошкольного образования, Государственный гуманитарно-технологический университет.

Information about the authors

I.G. Kalinina – Ph.D. of Pedagogy, Head of  the Chair of Pedagogy of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

N.M. Tolkova – Ph.D. of Pedagogy, Associate Professor of the Chair of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 07.11.2022; одобрена после рецензирования 10.01.2023; принята к публикации 24.03.2023. 

The article was submitted 07.11.2022; approved after reviewing 10.01.2023; accepted for publication 24.03.2023.