СТАРШЕКЛАССНИК КАК СУБЪЕКТ СТАНОВЛЕНИЯ ДОПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ

Г.Н. Скударёва
💾 СТАРШЕКЛАССНИК КАК СУБЪЕКТ СТАНОВЛЕНИЯ ДОПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. В статье актуализирована проблема становления допрофессионально-педагогической компетентности старшеклассника в нормативно-правовом и теоретико-методологическом аспектах. Ключевым нормативным конструктом признан Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования. Данный норматив наполняет сущность допрофессионально-педагогической компетентности старшеклассника положениями, сопряжёнными с личностными характеристиками выпускника, сфокусированными в «Портрете выпускника школы», требованиях к личностным результатам освоения обучающимися основной образовательной программы и метапредметных результатах. Научное переосмысление ведущих идей, норм и положений Федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования позволяет их соотнести с ключевыми идеями профессионализации обучающихся и идеями технологической организации становления допрофессионально-педагогической компетентности старшеклассника в условиях социального партнёрства в системе непрерывного педагогического образования. Теоретическое обоснование профессиональной готовности и профессиональной направленности старшеклассника позволяет представить их компонентами интегральной характеристики выпускника школы. Исследование личностных характеристик обучающегося третьей ступени общего образования обнаруживает сугубо личностный, социальный и профессиональный контексты, сопряжённые с личностной, социальной и профессионально-педагогической компетенциями старшеклассника. С учётом результатов осуществлённого исследования сформулировано понятие «допрофессионально-педагогическая компетентность старшеклассника». Методологический базис обозначенной проблемы основополагается на социокультурном и антропологическом подходах, научно-теоретическую значимость которым обеспечивают адекватные принципы и функции.   

Ключевые слова: старшеклассник; допрофессионально-педагогическая компетентность; допрофессионально-педагогическое образование; ФГОС среднего общего образования; Портрет выпускника школы. 

SUMMARY

A HIGH SCHOOL STUDENT AS A SUBJECT OF THE FORMATION OF PRE-PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL COMPETENCE

G.N. Skudaryova
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article actualizes the problem of the formation of pre-professional and pedagogical competence of a high school student in the normative-legal and theoretical–methodological aspects. The Federal State Educational Standard of Secondary General Education is recognized as a key normative construct. This standard fills the essence of the pre-professional and pedagogical competence of a high school student with the provisions associated with the personal characteristics of the graduate, focused in the «Portrait of a school graduate», requirements for personal results of mastering the main educational program by students and metasubject results. The scientific rethinking of the leading ideas, norms and provisions of the Federal State Educational Standard of Secondary General Education allows them to be correlated with the key ideas of the professionalization of students and the ideas of the technological organization of the formation of pre–professional and pedagogical competence of a high school student in the conditions of social partnership in the system of continuous pedagogical education. The theoretical justification of the professional readiness and professional orientation of a high school student allows us to present them as components of the integral characteristics of a school graduate. The study of the personal characteristics of a student of the third stage of general education reveals a purely personal, social and professional contexts associated with the personal, social and professional-pedagogical competencies of a high school student. Taking into account the results of the conducted research, the concept of «pre-professional and pedagogical competence of a high school student» is formulated. The methodological basis of the designated problem is based on socio-cultural and anthropological approaches, the scientific and theoretical significance of which is provided by adequate principles and functions.  

Key words: high school student; pre-professional and pedagogical competence; pre-professional and pedagogical education; FSES of secondary general education; Portrait of a school graduate.